Vertrouwenscontactpersoon

Lisa.jpg

Wie ben ik:
Voor de leden van vv Niftrik en de jeugdleden van SJO Diosa/Niftrik ben ik de vertrouwenspersoon. Zelf ben ik al enige tijd lid van de vereniging en iedere week te vinden op sportpark de Eik om zelf een balletje te trappen. Verder ben ik werkzaam in het voortgezet onderwijs waar ik met veel plezier de leerlingen begeleid. Omdat de vereniging veiligheid voor alle leden belangrijk vindt hebben zij mij gevraagd om dit te waarborgen en daarom ben ik de vertrouwenscontactpersoon (VCP).

Vertrouwenscontactpersoon, wat houdt dat precies in?
Als VCP draag ik zorg voor het preventiebeleid, maar daarnaast ben ik ook het eerste aanspreekpunt wanneer er sprake is van grensoverschrijdend gedrag. Wanneer je te maken hebt met pesten, discriminatie, seksueel ongewenst gedrag of ander gedrag waardoor jij je niet prettig voelt bij het sporten kun je contact opnemen met mij. Samen met jou bespreek ik jouw vraag/melding. Als VCP luister ik goed naar je verhaal en bespreek ik samen met jou hoe we het probleem kunnen aanpakken. Samen kijken we welke stappen je kunt nemen of ik denk met je mee wie jou zou kunnen helpen. Het kan zijn dat je met de betreffende persoon in gesprek gaat of met je trainer of met het bestuur. Ook kan ik je eventueel verwijzen naar een vertrouwenspersoon van de NOC*NSF (Nederlandse sportorganisatie). De naam vertrouwenscontactpersoon zegt het al: je kunt mij in vertrouwen iets vertellen. Jij beslist wat er verder met jouw probleem gebeurt. Ik help je op weg. Als VCP zorg ik voor een (eventueel anoniem) schriftelijke terugkoppeling aan het bestuur.  Bij een strafbaar feit moet altijd de politie erbij betrokken worden.

Hoe kun je contact met mij opnemen?
Je mag mij natuurlijk ook aanspreken in en rondom het sportpak. We plannen dan samen een geschikt moment om verder te praten.
Praat je liever met iemand van buitenaf? Dan kun je contact op nemen met het Vertrouwenspunt sport van NOC*NSF, zij zijn (zonder extra kosten) van maandag t/m vrijdag 08:00-20:00 te bereiken via 0900-2025590 of via de WhatsApp 06-53646928.